امیرحسین شفیعی با مهر مطرح كرد؛

جای خالی تاریخ انقلاب در تئاتر بی رغبتی هنرمندان یا غفلت مدیران؟

جای خالی تاریخ انقلاب در تئاتر بی رغبتی هنرمندان یا غفلت مدیران؟ فیفا1: یك كارگردان و تهیه كننده تئاتر با اشاره به اینكه در سال های گذشته كمتر اثر ماندگاری در زمینه تاریخ معاصر ایران و وقایع منتهی به انقلاب اسلامی تولید شده است، عنوان نمود.



امیرحسین شفیعی کارگردان و تهیه کننده تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پرداختن به تاریخ معاصر ایران و رخدادهایی نظیر قیام ۱۵ خرداد و میراث بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در عرصه هنرهای نمایشی اظهار داشت: در سال های اخیر در زمینه برگزاری رویدادها و تولید آثاری در رابطه با تاریخ انقلاب و حوادثی چون قیام ۱۵ خرداد و زندگی حضرت امام (ره) ۲ تلاش صورت گرفته است که یکی از آنها مربوط به دولت قبل بود و «یادواره طلوع خرداد» نام داشت. این یادواره در حوزه های مختلف به میزبانی شهر ورامین انجام شد که بنده دبیری بخش هنرهای نمایشی آنرا برعهده داشتم.
وی افزود: این یادواره در دوره اول با حمایت های سیدمحمد حسینی وزیر و آقای شاه آبادی معاون هنری وقت وزارت ارشاد، مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت و اختتامیه آن هم در تالار وحدت اجرا شد. در سال دوم نیز علاوه بر نمایش های خیابانی، آثار صحنه ای هم به بخش نمایشی این یادواره افزوده شد اما در سال سوم با تغییر دولت و تغییر سیاست ها و رویکردها به شکل دست و پا شکسته ای برگزار و پس از آن هم کلاً به دست فراموشی سپرده شد. البته من در سال سوم دیگر مسئولیتی در این رویداد نداشتم اما در دوره اول و دوم اتفاقات خوبی برای این یادواره رخ داد و حتی اعتبارات مالی نیز از جانب ارشاد به این رویداد تزریق شد.
شفیعی درباره برگزاری همایش تئاتر مردمی «خرداد» که ۵ دوره از آن نیز انجام شد هم توضیح داد: تلاش دومی که دراین زمینه به همت حوزه هنری صورت گرفت برگزاری همایش تئاتر مردمی خرداد بود که چندسال قبل توسط کوروش زارعی شکل گرفت و در زمان مدیریت رحمت امینی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری دومین دوره آن برگزار و سپس با حضور کوروش زارعی در این سمت دوره سوم تا پنجم آن نیز برپا شد اما متأسفانه این همایش نیز با وجود استقبال هنرمندان و مخاطبان به سبب کمبود اعتبار و منابع مالی ادامه نیافت. این ۲ رویداد می توانستند تا اندازه ای کمبودهای حوزه تئاتر نسبت به وقایع انقلاب را جبران کنند اما هرکدام به دلایلی تعطیل شدند.

مدیر تماشاخانه سرو تصریح کرد: برگزاری چنین رویدادهایی موجب تشویق و تحریک هنرمندان در تولید آثاری با مضمون تاریخ معاصر ایران خواهد شد در زمان برگزاری این ۲ یادواره و همایش نیز که بنده مسئولیت برگزاری آنها را برعهده داشتم سعی کردیم که یک مفهوم نمایشی و درام به مدلول واقعی کلمه شکل بگیرد نه اینکه نمایش هایی شعاری و تنها برای اجرا در یک مناسبت و روز به خصوص تولید شود. من نمایش «خاطرات برفی» را به مناسبت سی و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با موضوع وقایع نگاری تاریخ انقلاب تولید کردم که در پارکینگ تالار وحدت به صحنه رفت و به شکلی تولید شد که در جشنواره تئاتر فجر نیز موردتوجه قرار گرفت و چندین جایزه را نیز از آن خود کرد. بدین سبب معتقدم در تولید و هدایت چنین آثاری باید به دور از شعارزدگی عمل نماییم.
انگ زدن ها مانع پرداختن هنرمندان به تاریخ انقلاب می شود
این کارگردان تئاتر با اشاره به ضرورت پرداخت خلاقانه به چنین مضامینی درباره رویکرد مدیران به این موضوعات نیز اظهار داشت: در طول سال های گذشته به هنرمندانی که سراغ چنین مضامینی رفته اند انگ های مختلفی زده شده است بنا بر این هنرمندان گاهی از پرداختن به چنین موضوعاتی خودداری می کنند در صورتیکه مثلاً حادثه ۱۵ خرداد یک رخداد تاریخی بزرگ است که در دوران معاصر رخ داده است و اگر این اتفاق در کشور دیگری رخ داده بود حتما شاهد تولید آثار مختلف دراین زمینه بودیم اما متأسفانه ما هیچ اثر ماندگاری در حوزه هنرهای نمایشی، سینما یا موسیقی درباره این اتفاق نداریم.
لازم است مساله نپرداختن به وقایع تأثیرگذار تاریخ معاصر مورد لطمه شناسی قرار گیرد تا مشخص شود که هنرمندان علاقه ای به پرداختن به چنین موضوعاتی ندارند یا متولیان به شکلی سیاستگذاری نکرده اند تا هنرمندان دست به تولید اثر بزنند؟ وی افزود: متأسفانه متولیان فرهنگی ما دراین زمینه درست عمل نکرده اند از همین رو هر اثری دراین زمینه تولید شود معمولاً انگ سفارشی بودن می خورد در صورتیکه دولت و نهادهای فرهنگی باید از تولید چنین آثاری حمایت کنند. حتی نهادهایی هم که برای تولید آثاری ماندگار در این عرصه تأسیس شده اند و بودجه نیز دریافت می کنند الان باید پاسخگو باشند که پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب چه تولیداتی داشته اند.
این هنرمند تاکید کرد: لازم است مساله نپرداختن به وقایع تأثیرگذار تاریخ معاصر مورد لطمه شناسی قرار گیرد تا مشخص شود که هنرمندان علاقه ای به پرداختن به چنین موضوعاتی ندارند یا متولیان به شکلی سیاستگذاری نکرده اند تا هنرمندان دست به تولید اثر بزنند. باید دید چه روندی در طول این سال ها شکل گرفته که هنرمندان ما حاضر هستند درباره همه حوادث جهان اثر تولید کنند اما در مورد تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب صحبت نکنند. البته منظورم از پرداختن به تاریخ معاصر، فارغ از دیدگاه ایدئولوژیک است، بلکه پرداختن به جنبه های اجتماعی و حتی سیاسی آن رخدادها مهم می باشد.
شفیعی تصریح کرد: در نهایت معتقدم هر اثر نمایشی چه در حوزه تئاتر صحنه ای و چه خیابانی تولید می شود باید اثری خلاقه و به دور از شعارزدگی باشد و نه اینکه به قصد راضی کردن مدیران بالادستی اجرا شود. متأسفانه شاهد می باشیم بعضی از هنرمندان ما بیشتر از اینکه به فکر مخاطبانشان باشند به فکر این هستند که آیا فلان مدیر راضی است که او آن حرف را بزند یا نه در صورتیکه این رویکرد دیگر نامش هنر نیست چون ما باید بجای رضایت مدیران فرهنگی برای مخاطبمان کار نماییم. نکته مورد توجه دیگر نیز این است که هنرمندان حرفه ای و بادانش باید به سراغ خلق چنین مضامینی بروند چون این روزها ارتباط برقرار کردن با مخاطبان دهه ۷۰ و ۸۰ که اطلاع زیادی درباره وقایع معاصر و تاریخ انقلاب ندارند، کار سختی است و هنرمند باید آنقدر خوب کار کند که این جوانان ترغیب شوند اثرشان را ببینند. در واقع هنرمندان فارغ از مشکلاتی که در تولید چنین آثاری دارند باید نگران این هم باشند که چطور می شود با نگاهی تازه به این موضوعات پرداخت و مخاطبان جوان را هم با خود همراه کرد.
جای وقایع انقلاب در «تئاتر فجر» هم خالی است!
وی اشاره کرد: در طول سال ما چندین جشنواره داریم که مقرر است متناسب با فضای کشور آثاری را به نمایش بگذارند اما در همین جشنواره تئاتر فجر که سی و هست دوره از برگزاری آن گذشته است نمی توانید آثار زیادی درباره وقایع انقلاب پیدا کنید. کلاً ما به وقایع انقلاب از سال ۴۲ تا ۵۷ چه در حوزه تئاتر صحنه و چه خیابانی بسیار کم پرداختیم در عوض به جریان مشروطه بسیار بیشتر توجه داشته ایم که البته در جای خودش هم درست بوده است. امیدوارم شرایطی شکل بگیرد که نه فقط در زمینه ۱۵ خرداد بلکه درباره تمام وقایع تاریخ معاصر آثار نمایشی شکل بگیرد و اداره کل هنرهای نمایشی از تولید این نوع آثار برای یادآوری به خود ما، ثبت در تاریخ و معرفی به نسل جوان حمایت کند چون این مساله بسیار دردناک است که پس از گذشت ۴۱ سال از انقلاب و گذشت سی و هشت دوره از جشنواره تئاتر فجر درباره اینکه چرا کمتر اثری در زمینه انقلاب و وقایع منتهی به آن تولید شده است، صحبت می نماییم.
کارگردان «نامیرا» در آخر صحبت هایش عنوان کرد: با تعطیل کردن یک روز در تقویم کشور نمی توان آن رخداد یا واقعه را نزد مردم تأثیرگذار جلوه داد و روی آن ارزش گذاری کرد بلکه زمانی تأثیر یک اتفاق مشخص می شود که در حوزه های مختلف آثار فرهنگی با رویکردهای خلاقانه و متفاوت تولید شود. حادثه ۱۵ خرداد تا زمانی که ما نتوانیم آثار جذابی دراین زمینه تولید نماییم مورد ارزش گذاری درستی قرار نخواهد گرفت و تنها بعنوان یک روز قرمز تعطیل در تقویم کشور باقی خواهد ماند.


منبع:

1399/03/15
23:20:12
5.0 / 5
1903
تگهای خبر: پیروزی , تیم , ثبت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
fifa1.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیفا1 محفوظ است

فیفا1

فوتبال ایران و جهان