وزیر علوم تاكید كرد

ضرورت هماهنگی بین وزارت علوم و آموزش پرورش

ضرورت هماهنگی بین وزارت علوم و آموزش پرورش فیفا1: وزیر علوم از بازگشت بیش از 2000 هزار نخبه ایرانی طی سالهای اخیر به کشور آگاهی داد.


به گزارش فیفا1 به نقل از ایسنا؛ دکتر منصور غلامی در چهاردهمین نشست از سلسله نشست های گفت وگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاه های مختلف کشور و با موضوع "گفت وگو بر محور تحول" به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی نیاز کشور به کارشناسان و متخصصان خصوصاً در صنایع نفت و نظامی از خارج از کشور تامین می شد اما بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، نیاز کشور به نیروی انسانی متخصص حیات جدیدی به خود گرفت و از اوایل دهه هفتاد تاکنون، بیش از ۹۰ درصد کارشناسان ارشد و مدیران کشور همه تحصیلات عالی خودرا در داخل کشور به سرانجام رسانده اند.
وی با اشاره به اینکه در هر جا که صحبت از استاد برتر یا متخصص قوی می شود، نتیجه پرورش آنان در بستر آموزش و پرورش و سپس آموزش عالی است، ضمن قدردانی از زحمات معلمان و اساتید دانشگاهی، اضافه کرد: نظام آموزش عالی کشور علاوه بر آموزش، وظیفه پژوهش را هم برعهده دارد که این مساله با قوت در دانشگاه ها پیگیری می شود.
وی با اشاره به اینکه از نظر تولیدات علمی همیشه رتبه زیر ۲۰ را در دنیا کسب کرده ایم، اضافه کرد: طی سه سال اخیر، رتبه پانزدهم جهانی را از نظر تولید علم و جایگاه دوم جهانی را نیز از منظر سرعت رشد تولید علم باتوجه به شتابی که داشتیم، کسب کرده ایم.
دکتر غلامی با اشاره به اینکه از اوایل دهه ۸۰ دستاوردهای علمی به سطح جامعه منتقل می شود و عملاً در رفع نیاز کشور موثر واقع شده است، گفت: مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان هسته های اولیه انتقال دانش به سمت کاربردی شدن و اشتغال و تولید ثروت هستند که دراین زمینه ۱۹۷ مرکز رشد ذیل مجموعه وزارت علوم در استان های مختلف کشور مستقر هستند و فعالیت می نمایند.
وی تعداد پارک های علم و فناوری کشور را ۴۴ مورد اعلام نمود و اضافه کرد: از این تعداد ۳۷ پارک زیرنظر وزارت علوم فعالیت می نمایند که در مجموع هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در آنها مستقر هستند و خیلی از آنها در دوره شیوع بیماری کرونا، باتوجه به نیاز مبرم کشور به تجهیزات پزشکی، مبادرت به تامین نیازهای اساسی کشور کردند.
وزیر علوم اشاره کرد: اگر به مجموعه آموزش و پرورش و آموزش عالی بعنوان یک خانواده بنگریم، بعد از پرورش نیروی انسانی در مدارس، این دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تبدیل دانش به فناوری قدم برمی دارند و اگر این حرکت در آینده نیز ادامه دار باشد، جریان پربار و آینده داری در کشور خواهیم داشت.
دکتر غلامی با ابراز خرسندی از افزایش تولید دانش به فناوری طی سالهای اخیر اشاره کرد: بیش از ۲ هزار نخبه ایرانی طی سالهای اخیر به کشور برگشته اند و در شرکت های دانش بنیان و یا مراکز پژوهشی مشغول شده و در حال صدور دانش به خارج از کشور هستند.
وزیر علوم با تاکید بر ضرورت هماهنگی و ارتباط و پیوستگی مستمر بین آموزش و پرورش و محیط های دانشگاهی اشاره کرد: در سایه این هماهنگی و پیوستگی است که افق های پیشرفت و تولید علم در کشور روشن تر خواهد بود.
دکتر غلامی همین طور پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترکی میان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش را بیان کرد و اظهار داشت: زیر نظر این کارگروه می توان هدایت تحصیلی خوبی برای دانش آموزان انجام داد و این مشکلی که امروز وجود دارد و عموم خانواده ها تمایل دارند فرزندانشان به سمت رشته های به اصطلاح درآمدزا سوق داده شوند را تا حدودی مرتفع کرد و همین طور برنامه ریزی تحصیلی خوبی را پیش برد.
وی با بیان آمادگی برای ارائه خدمات مشاوره ای دراین زمینه اظهار داشت: باتوجه به تحولی که در حوزه فناوری کشور اتفاق افتاده است و در این راه شتاب فراوان وجود دارد، وظیفه معلمان و همین طور اساتید دانشگاه ها سنگین تر و سخت تر می شود و ضرورت دارد همگام با این تحول دانش و مهارت آنان نیز بازآموزی شود.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباب اهمیت آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور اذعان داشت: برمبنای فرمایشات مقام معظم رهبری و باتوجه به اهمیت ماموریتی که این دو دستگاه دارند، باید با دیدگاه هزینه کردن بعنوان سرمایه گذاری نگریست و در برنامه های کلان دولت این مساله پررنگ دیده شود.
دکتر غلامی در این جلسه آمادگی نظام آموزش عالی کشور آمادگی در برگزاری دوره های تکمیلی برای معلمان را ارائه کرد.
وزیر علوم همین طور در ادامه سخنان خود به اهمیت رشته های مهارتی فنی و حرفه ای نیز اشاره نمود و اظهار داشت: امکانات و تجهیزات در حوزه فنی و حرفه ای تقویت شده و زمینه خوبی برای همکاری در این عرصه با آموزش و پرورش وجود دارد. از ۱۲۰ هزار ظرفیت دانشجو در این عرصه، تنها حدود ۴۰ هزار نفر آن تکمیل شده است و می توان از مابقی آن برای پرورش معلمان مهارتی در حوزه آموزش و پرورش بهره برد.
وی به موضوع تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیز اشاره نمود و گفت: با توجه به این که تربیت معلمان وارسته، توانمند و عالم باید در چهارچوب استانداردهای آموزشی صورت گیرد، ابتدا باید عوامل توانمندسازی این نوع دانشگاه ها را فراهم نمود. باید معلمانی که از این دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند نهایت توانمندی و تخصص آموزش دادن را داشته باشند.
وزیر علوم در آخر اشاره کرد: هر دو مجموعه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید بطور کامل در اختیار تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و توانمند در خدمت نظام اسلامی باشند.




منبع:

1399/10/01
14:23:44
5.0 / 5
338
تگهای خبر: پزشك , تیم , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
fifa1.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیفا1 محفوظ است

فیفا1

فوتبال ایران و جهان