راه اندازی مراكز مشاوره ویژه والدین و دانش آموزان استثنایی
فیفا1: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح فعالیت ها و بسته های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.
به گزارش فیفا1 به نقل از ایسنا، دکتر سید جواد حسینی با حضور در استودیوی نگاه وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۲ هزار و ۴۰۹ نفر دانش آموز را در ۷ گروه با لطمه شنوایی، کم توانی ذهنی، چند معلولیتی، معلولیت جسمی- حرکتی، لطمه دیدگی بینایی، اختلال های رفتاری – هیجانی و طیف اتیسم و دارای مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده است که از این تعداد ۸۰ هزار و ۵۵۶ نفر در مدارس خاص استثنایی و ۷۱ هزار و ۸۵۳ نفر از آنان در مدارس تلفیقی و در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل مشغول هستند.
وی ادامه داد: دانش آموزان استثنایی در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و۲۰ هزار مدرسه پذیرا مشغول به تحصیل هستد و ۸۰۵ مدرسه نیز بعنوان مدارس پشتیبان یاری دهنده مدارس پذیرا هستند.
حسینی با اعلان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است اظهار نمود: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تا حالا پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.
معاون وزیر رسالت اصلی آموزش و پرورش را تبدیل منابع آشنایان به سرمایه های انسانی دانست و اظهار نمود: کارهای آموزش و پرورش استثنایی امسال به لحاظ کمی و کیفی رشد چشم گیری داشته است و تعداد برنامه ها از ۱۸ برنامه به ۴۶ برنامه رسیده است که نشان از رشد ۱۵۵ درصدی دارد.
وی ادامه داد: برنامه های سال جاری هر شش زیر نظام تعلیم و تربیت را پوشش می دهد و ۶۵ درصد برنامه های سال جاری سازمان تاسیسی و نوآورانه است.
معاون وزیر با اعلان اینکه علاوه بر برنامه ها سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها نیز در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرائی شده است اظهار نمود: این سه بسته با ۸ برنامه و ۳۰ فعالیت در حال اجراست که ۹۳ درصد برنامه ها و کارهای این بسته های تحولی نوآورانه و تاسیسی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اعلان اینکه اظهار نمود: یکی از کارهای تعریف شده در این بسته مشارکت دولت در آموزش و پرورش است که در قالب طرح صد دبیرخانه صد مدرسه اجرائی شده است و هر مدرسه، دبیرخانه مشترک کارهای آموزش و پرورش و یک وزارتخانه خواهد بود.
وی ادامه داد: استفاده از تجارب مدیران و پیشکسوتان در قالب گنجینه مدیریتی استانها، راه اندازی ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی در هفته معلولین، راه اندازی پارلمان های معلمان، دانش آموزان و اولیاء، استفاده از توان آموزشی اولیاء برای ارائه خدمات تخصصی حرفه ای به دانش آموزان استثنایی در قالب طرح اولیای دستیار معلم، طرح یاوری اولیا در مدارس استثنایی در قالب اولیاء هنریار، فن یار، ورزش یار، دانش یار و مدیر یار همچون کارهای انجام شده در امتداد بسته تحولی توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن است.
وی اظهار داشت: طرح جمع آوری ایده های مطلوب یا جام، تشکیل شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بینالمللی در امتداد مشارکت نخبگان، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد در امتداد مشارکت مدیران و معلمان در تصمیم گیری ها، قشربندی حرفهای معلمان، ایجاد دبیرخانه های استانی و نظارت همتا از دیگر کارهای مشارکتی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.
حسینی با تشریح برنامه های و کارهای صورت گرفته شده درباب بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار نمود: مناسب سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانش آموزان عادی که در کنار دانش آموزان استثنایی هستند، در امتداد اصل تطابق سازی در آموزش وپرورش استثنایی و ازطریق بسته تحولی مدرسه انطباقی پیگیری می شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی؛ معاون وزیر بخشی ازمناسب سازی را مناسب سازی منابع انسانی دانست و اظهار نمود: در امتداد مناسب سازی منابع انسانی آموزش خط بریل و زبان اشاره به ۵ هزار نفر ازمدیران، معلمان و کارکنان سایر دستگاهها امسال برنامه ریزی شده است و ۱۰ درصد از معلمان ناتوانان ذهنی آموزش های مهارت های چندگانه را تا آخر سال خواهند دید.
وی مناسب سازی تکنولوژی های جدید و دیجیتالی را بخش دیگر از مناسب سازی ها دانست و اضافه کرد: راه اندازی سامانه ندای همراه، ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استانها و ایجاد اپلیکشن جامع آموزش و پرورش استثنایی با مناسب سازی کامل همچون مناسب سازی ها در این حوزه می باشد.
معاون وزیر با اعلان اینکه تا کنون توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس ۷۲۶ مدرسه مناسب سازی شده است و تا آخر سال ۵۷۱ مدرسه دیگر مناسب سازی می شود اظهار نمود: ۳۱ سالن مخصوص ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور وجود دارد و تا آخر سال ۱۳ فضای ورزشی دیگر نیز افتتاح می گردد. همین طور در ۳۷۵ مدرسه سالن های دویست مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: ۳۲ مدرسه عادی پذیرا و ۳۲ مدرسه اتیسم نیز امسال به صورت کامل و الگویی در استان های کشور مناسب سازی خواهد شد که تا حالا ۱۷ مدرسه مناسب سازی کامل شده است.
معاون وزیر با اعلان اینکه برمبنای آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به استاندارد در آموزش و پرورش استثنایی نیاز است اظهار نمود: ساخت این مدارس با شعار از خشت تا بهشت از ده ماه سال پیش شروع شده است واز آن زمان تا حالا ۱۲۲ مدرسه افتتاح و یا کلنگ زنی شده است.
وی ادامه داد: ۴۵ مرکز مشاوره، توانبخشی و راهنمایی ویژه والدین و دانش آموزان استثنایی در سطح کشور وجود دارد که ۳۶ مرکز در دوران کرونا افتتاح شده است. همین طور ۷۵۲ مرکز اختلالات ویژه یادگیری نیز در سراسر کشور به دانش آموزان خدمات ارائه می دهند که ۲۷۷ مرکز در یکسال اخیرو در وضعیت کرونائی افتتاح شده است.
معاون وزیر با اعلان اینکه ۳ مرکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای در کشور فعال می باشند اظهار نمود: تعداد این مراکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای تا آخر سال به ۱۰ مرکز می رسد.
وی ادامه داد: یک پارک تحرک و جهت یابی برای نابینایان در کشور داریم که تا آخر سال این تعداد به ۲۱ پارک خواهد رسید و با راه اندازی ۸ اتاق چند حسی تا آخر سال تعداد این اتاق ها نیز به ۱۰ عدد خواهد رسید.
وی ادامه داد: ۳ مرکز ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی امسال به راه افتاده است و تعداد این مراکز تا آخر سال به ۱۰ مرکز می رسد.
معاون وزیر در ادامه با اعلان اینکه تا حالا بیش از ۲ هزار محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است اظهار نمود: در دوران کرونا در تمامی استانها استودیوی تولید محتوای الکترونیک به راه افتاده است و استانها متولی تولید محتوای الکترونیکی استاندارد برای شبکه شاد هستند.
حسینی با اشاره به بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی اظهار نمود: شناسایی کامل نوآموزان با نیاز های ویژه، پوشش حداکثری و استاندارد و مداخلات بهنگام چهارهدف اصلی تدوین بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی است.
وی ادامه داد: بررسی وضع موجود درباب مداخلات بهنگام، بررسی وضعیت مطلوب، مطالعات تطبیقی در ۱۲ محور، تهیه نقشه جامع مداخلات بهنگام، فراهم آوردن امکان پوشش حداکثری و انعقاد تفاهم نامه با بهزیستی همچون کارهای انجام شده درباب بسته مداخلات بهنگام طلایی است.
ورود ۲۱۰۰ نیروی استخدامی و طرحی جدید به آموزش و پرورس استثنایی
وی ادامه داد: برای سال ۹۹ افزایش ۸ درصدی پوشش تحصیلی پیش دبستانی، افزایش ۱۵ درصدی خدمات حمایتی در پیش دبستانی و ۴۵ درصدی در دبستان نیز هدفگذاری شده است.
وی اشاره کرد: خدمات حمایتی نیز با افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات از ۱۶ آیتم به ۱۷ آیتم افرایش پیدا کرده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اعلان اینکه برمبنای مصوبه شورای سازمان و با نامه وزیر آموزش و پرورش صدور احکام پرسنل استثنایی به ادارات استانها تفویض شده است و عوامل ذیحسابی نیز در این ادرات مستقر خواهند شد اضافه کرد: اعتبار ضریب ۱.۲ پرسنل آموزش و پرورش استثنایی ومشکلات انتقال صندوق بازنشستگی نیز در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: سالانه ۱۰ درصد از ورودی های آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت و امسال ۱۶۰۰ نیروی استخدامی جدید و ۵۰۰ نیروی طرحی به آموزش و پرورش استثنایی وارد خواهند شد.
حسینی در آخر اظهار داشت: امسال و باوجود شرایط کرونائی ۳۱۱ نفر از دانش آموزان استثنایی در کنکور سراسری پذیرفته شدند که ۲۱ نفر از این دانش آموزان رتبه زیر هزار را کسب کرده اند.
منبع: fifa1.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب