مهر سیمرغ در فجر ۳۹- شماره اول؛

جای خالی علی انصاریان در اولین روز فجر

جای خالی علی انصاریان در اولین روز فجر به گزارش فیفا1 فیلم سینمایی رمانتیسم عماد و طوبا در حالی بعنوان فیلم افتتاحیه سی ونهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می رود که علی انصاریان از بازیگران آن این روزها درگیر مبارزه با ویروس منحوس کرونا است.



خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه ای است که به مرور متن و حاشیه سی ونهمین جشنواره فیلم فجر می پردازد. هر روز می توانید با «مهر سیمرغ ۳۹» در جریان آخرین تحولات بزرگ ترین رویداد سینمایی کشور، در متفاوت ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
سال گذشته و در چارچوب «مهر سیمرغ ۳۸» روایت گر متن و حاشیه سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر بودیم.
امروز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه و هم زمان با نخستین روز اکران فیلمهای سی ونهمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه و سینماهای مردمی با نخستین شماره از «مهر سیمرغ ۳۹» همراه شوید.
چهره روز؛ علی انصاریان
جشنواره فیلم فجر در حالی متفاوت ترین دوره خویش را در سایه تهدید «کرونا» آغاز می کند که یکی از بازیگران فیلم افتتاحیه این رویداد، درگیر مبارزه با این ویروس منحوس است و احتمال مهم ترین غایب جشنواره در روز رونمایی از فیلمش به حساب می آید. علی انصاریان فوتبالیست باسابقه ای که چند سالی است به عرصه سینما ورود کرده و بازیگری را هم تجربه می کند، در یکی از جدی ترین تجربه های بازیگری اش در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به ایفای نقش پرداخته است؛ فیلمی که امروز بعنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سی ونهم در برج میلاد روی پرده می رود.
علی انصاریان در همان دوران اوج حضورش در میدان فوتبال، نخستین بار بعنوان بازیگر در سریال طنز «زیر آسمان شهر» به کارگردانی مهران غفوریان مقابل دوربین ظاهر شد و پس از آن در چندین سریال کمدی دیگر هم نقش خود بعنوان یک فوتبالیست مشهور را ایفا کرد. نخستین پیشنهاد جدی برای بازیگری در یک فیلم را اما شهرام شاه حسینی برای فیلمی ویدئویی به نام «کلاف» به او داد.علی انصاریان در نمایی از «رمانتیسم عماد و طوبا»
از سال ۹۱ و با ایفای نقش اصلی در فیلم «کلاف» علی انصاریان رسماً وارد دنیای بازیگری شد و در ادامه مسیر هم تجربه های متفاوتی را در چارچوب سریال، تله فیلم و فیلم سینمایی در کارنامه خود ثبت نمود.
فیلم های «اژدر» و «کلوب همسران» واپسین تجربه های انصاریان بر پرده سینما بود که هر دو از آثار گیشه ای محسوب می شدند. در این شرایط پیشنهاد نقش آفرینی در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» از جانب کاوه صباغ زاده می توانست نقطه عطفی برای هنرنمایی انصاریان در مقام یک بازیگر محسوب شود.
«رمانتیسم عماد و طوبا» یک کمدی فانتزی در سبک و سیاق فیلم اول کاوه صباغ زاده یعنی «ایتالیا ایتالیا» است و همین ایفای نقش در آنرا برای بازیگران به چالشی جدی تر بدل کرده است.
حالا اما در حالی مقرر است نقش آفرینی علی انصاریان در «رمانتیسم عماد و طوبا» بر پرده مهم ترین رویداد سینمایی کشور رونمایی شود که او خود پنجه در پنجه ویروس منحوس کرونا، در بستر بیماری است. طبق آخرین اعلام پزشکان معالج او وضعیت وخیم اولیه را پشت سر گذاشته و امیدها برای غلبه او بر ویروس کرونا بیشتر از گذشته است.
به امید آنکه او تا آخر ده روز جشنواره فرصت پیدا کند و حتی به اندازه یک سئانس مخاطبان جشنواره را در تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» همراهی کند.
حاشیه روز؛ چالش بلیت فروشی در آغاز راه
جشنواره فیلم فجر، بدون حاشیه انگار چیزی کم دارد. این سنت هر ساله است. حالا و در شرایطی که جشنواره سی ونهم در مواجهه با تهدید کرونا بخشی از فرآیندهای اجرایی خویش را به فضای مجازی منتقل کرده است، نخستین حاشیه جدی این رویداد هم به صورت «برخط» رقم خورد!
جشنواره سال جاری به همان اندازه که در بخش انتخاب و داوری آثار، فرآیندی ویژه و متفاوت را تجربه کرد، در زمینه میزبانی از مخاطبان هم تبدیل به یکی از متفاوت ترین دوره ها شده است؛ سینماهای مردمی جشنواره نزدیک به دو برابر سینماهای دوره های گذشته هستند و در هر سالن تنها برای ۳۰ درصد ظرفیت بلیت فروشی می شود. بلیت ها هم تنها به صورت اینترنتی عرضه می شود و دیگر خبری از فروش گیشه ای و صف های مقابل سینماها نیست.

در چنین شرایطی وقتی روز گذشته و از ساعت ۱۴ فروش اینترنتی بلیت آغاز شد، همه منتظر رصد میزان استقبال از جشنواره بودند؛ اینکه مخاطبان نگران کرونا تا چه اندازه علاقه مند به همراهی با جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی دارند، سوالی بود که کمیت فروش روزانه بلیت ها می توانست به آن پاسخ دهد.
رصد استقبال مخاطبان اما در کمتر از یک ساعت به مخابره نخستین حاشیه جدی فجر سی ونهم در رسانه ها شد؛ مختل شدن سامانه های فروش بلیت و بلاتکلیفی مخاطبان!
علی الظاهر میزان استقبال مردمی از جشنواره فجر سال جاری هر چند به اندازه دوره های قبل نبوده اما فراتر از ظرفیت قابل تحمل سامانه های برخط بوده و همین عامل سبب اختلال در فرایند ثبت بلیت و ارسال کد مربوطه به مخاطبان جشنواره شد.
نکته جالب تر اینکه همزمان با مخابره این اختلال در رسانه های رسمی، روابط عمومی جشنواره بدون هیچ توضیحی، صرفا به انتشار آمار بلیت های فروخته شده اکتفا کرد.
براساس آخرین آمار منتشرشده تا ساعت ۲۴ دیشب، مجموعاً ۴۴ هزار و ۳۱۲ قطعه بلیت در سینماهای مردمی به فروش رسیده است که این آمار در ارتباط با اکران امروز فیلمها در سینماهای مردمی می شود.
نکته روز؛ جشنواره بدون افتتاحیه
افتتاحیه و اختتامیه برپایه یک عادت همیشگی، بخشی جدایی ناپذیر از جشنواره ها و رویدادها به حساب می آید. جشنواره فیلم فجر هم هر ساله بخشی از برنامه های اجرایی خویش را در آیین افتتاحیه پیگیری می کرد؛ از اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی گرفته تا برگزاری آیین نکوداشت ها.
با احتساب سال جاری ولی اکنون دو سالی می شود که جشنواره فیلم فجر از سنت سابق برگزاری افتتاحیه پیروی نمی نماید. ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سال قبل علت برگزار نشدن این مراسم را حوادث تلخ روزهای منتهی به آبان و دیماه اعلام و عنوان نمود هزینه برگزاری مراسم افتتاحیه به سیل زدگان سیستان و بلوچستان اهدا می شود.نمایی از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در دوره سی وهفتم
تبعات فراگیری ویروس کرونا و تغییرات تحمیلی اش به جشنواره فجر، حالا این دوره از جشنواره را هم از آیین افتتاحیه بی نصیب کرده است.
از همان ابتدا که خبرهای برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم مخابره شد، مسعود نجفی اعلام نمود که به سنت سال قبل سال جاری هم افتتاحیه ای برگزار نمی گردد و تنها مقرر است دو نکوداشت در آیین پایانی جشنواره فیلم فجر برگزار شود، مراسمی که پیش از این در افتتاحیه این رویداد سینمایی شاهدش بودیم.
برگزاری جشنواره بدون افتتاحیه حالا در دو سال پی در پی تجربه شده و باید دید برای سالهای آتی این تجربه می تواند به بازبینی در هزینه ها و برنامه ریزی های این رویداد منجر شود؛ سوال کلیدی این است که مبتنی بر تجربه دو سال گذشته آیا الزامی به برگزاری هرساله آیین افتتاحیه وجود دارد؟
پیشنهاد ویژه؛ فیلم «بی همه چیز»
در میان فیلمهای راه یافته به جدول اکران جشنواره سی ونهم یکی از فیلمهای کنجکاوی برانگیز تازه ترین ساخته سینمایی محسن قرایی است. فیلمی که اقتباس از نمایشنامه معروف «ملاقات با بانوی سالخورده» است و مهم ترین نکته درباره آن ترکیب بازیگران اصلی است؛ حضور پرویز پرستویی، هدیه تهرانی و هادی حجازی فر در کنار باران کوثری و پدرام شریفی «بی همه چیز» را تبدیل به فیلمی جذاب برای ویترین جشنواره کرده است.
محسن قرایی در آغاز راه «خسته نباشید» را به صورت مشترک با افشین هاشمی کارگردانی کرد. فیلم سرحال و متفاوت به تهیه کنندگی سیدرضا میرکریمی که برای قرایی بهترین نقطه عزیمت برای ورود به عرصه کارگردانی بود.هدیه تهرانی در نمایی از «بی همه چیز»
«سد معبر» اما دورخیز مستقل قرایی برای رسیدن به قله کارگردانی بود. فیلمی که فیلمنامه آنرا «سعید روستایی» استعداد نوظهور سینمای ایران نوشته بود و بنابراین بسیاری در جشنواره سی وپنجم فجر برای رونمایی از آن کنجکاو بودند. فیلم با بازی تحسین شده حامد بهداد توانست در چرخه اکران عمومی هم به خوبی دیده شود.
همکاری در نگارش فیلمنامه «قصر شیرین» که سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره فجر را هم از آن خود کرد، توفیقی دیگر در کارنامه محسن قرایی بود، کارنامه ای که حالا به استناد آن خیلی از فیلم بازها در انتظار رونمایی از «بی همه چیز» هستند. فیلمی که نویسندگی و کارگردانی اش را محسن قرایی برعهده دارد و امروز در سئانس دوم مقرر است در سینمای اصحاب رسانه روی پرده برود.

1399/11/12
14:18:28
0.0 / 5
324
تگهای خبر: بازی , پزشك , تجربه , ثبت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
fifa1.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیفا1 محفوظ است

فیفا1

فوتبال ایران و جهان